Heemkring Soetendaelle organiseert elk jaar op jaarmarktdag een activiteit in haar lokaal in het August De Boeckhuis. Zo wil ze meer bekendheid geven aan haar activiteiten en doelstellingen. Twee jaar terug werden tijdens de opendag de boekdelen ‘Familierepertorium Brussegem’ en de kwartierstaten van een aantal burgermeesters in de kijker gezet. Vorig jaar was er de oproep om documentatie en foto’s van onze Merchtemse soldaten uit Wereldoorlog I te verzamelen omdat een werkgroep in de Heemkring een boek schrijft over dit onderwerp. Tegelijk werden ook de inzendingen van de wedstrijd ‘Ontwerp een logo’ voor Soetendaelle tentoongesteld en kreeg de winnaar, Jeroen Goossens, zijn prijs. Schepen van cultuur, David De Valck, reikte hem ‘Merchtemse shoppers’ uit. Augustus 2018 stond helemaal in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen in Groot-Merchtem. Heemkring Soetendaelle werkte samen met de gemeente Merchtem de handen in elkaar slaan voor een historisch overzicht. En dat er veel volk een kijkje kwam nemen, hoeft niet gezegd.

Soetendaelle vzw lanceerde vorig jaar een wedstrijd onder de slogan ‘Soetendaelle zoekt een nieuw logo’.

De lokale pers, de websites van de gemeente en Soetendaelle en de secundaire scholen uit Merchtem maakten het wedstrijdreglement op grote schaal bekend. En met succes, want maar liefst acht ontwerpers waagden hun kans: vijf uit Merchtem en telkens een deelnemer uit Asse, Vilvoorde en Malderen. De jury bestond uit vijf leden: de voorzitters van Soetendaelle vzw, Heemkring en Kunstkring resp. Louis vanderstraeten, Hedwig Vertonghen en Frans Anrys en daarnaast Guido Verhaeghe, ex-directeur Portaelsschool voor Beeldende Kunsten in Vilvoorde en Merchtemnaar Yves De Langhe, grafisch ontwerper bij Uitgeverij Averbode en leraar Plastische Opvoeding. Zij kozen unaniem voor het logo van Jeroen Goossens omwille van de originaliteit en de eigentijdsheid.

We tonen u met trots het nieuwe logo dat we sinds 2018 in onze communicatie gebruiken.